15. september 2006

Tyfon nr 13 i anmarsj


En av de mindre behagelige sidene ved å bo i Japan er alle naturfenomenene som oppstår her. Det mest skumle er jordskjelv, synes jeg. At et fly kan falle ned, eller at en båt kan synke er naturlig. Men når selv landjorden du står på er usikker, blir jeg skeptisk. Det finnes neppe noe som er så utrygt som en jordoverflate som beveger seg.

Nå har vi en tyfon som nærmer seg Japan. En tyfon er det samme som "hurricane" i Amerika. Det er enorme krefter i sving, og ofte bringer tyfonen både store nedbørsmengder og svært sterk vind. Tyfonen som nærmer seg nå heter Shanshan og er den 13. tyfonen i 2006. For øyeblikket ligger den utenfor Taiwan, og er ventet til Japan lørdag kveld.

Søndag kommer den over Osaka. Det ser nå ut til at vi kommer til å bli liggende i ytterkanten av tyfonens sentrum, og vi kan vel derfor forvente å merke den ganske godt. På bildet over kan dere se tyfonens forventede gang fra i dag og dagene fremover. Vil dere vite mer, så ta en titt på Yahoo sine tyfonsider.

Jeg er veldig opptatt av tyfonene og jordskjelvene, og er faktisk konstant ganske opptatt med disse fenomenene. -Hva kommer til å skje, tenker jeg. Japanere flest ser imidlertid ut til å ha et mye mer avslappet forhold til dette. -Hvis tyfonen kommer hit får vi ta ting som de kommer da, sa en jeg snakket med i kirken i dag.

Jeg lar meg imidlertid ikke lure. I morgen skal alt utenfor kirken som kan blåse bort settes på forsvarlige steder. Bedre føre var enn etter snar...

Ingen kommentarer: