10. september 2006

Da er vi i gang igjen!

Da er første "skikkelige" uke med aktiviteter her i Tezukayama kirke over. Det har vært en uke preget av "lenge siden sist" hilsener og "godt å se deg igjen"-følelser. Nå var det nesten tre måneder siden sist sist vi møttes. Det var godt å se at folk kommer tilbake, og moro å oppleve at også nye slutter seg til.

Kirken på Tezukayama har i det siste opplevd sviktende oppslutning på gudstjenestene. Nå er vi vanligvis rett under 20 på gudstjenestene. Det er lett å bli mismodig når tallene går nedover, men hvis vi teller alle som er innom kirken en eller annen gang i løpet av uken på et programtilbud, kommer det bortimot 90 mennesker her hver uke. Alle disse hører i en eller annen form evangeliet forkynt. Så selv om vi er få, kan vi også si at vi er mange!

Kids English
Barneengelsken startet på torsdag med 7 barn som faktisk husket mesteparten av det vi hadde øvd og terpet på i fjor. De klarte brasene godt og hilste på Rebekka ettåring svært så høflig. I begynnelsen litt skeptiske til en ny lærer, men etter hvert på bølgelengde. Jeg tror det kommer til å bli et flott semester her igjen!

Kids Club
Lørdag var det endelig tid for barneklubben Kids Club igjen. Rebekka og jeg hadde forberedt oss godt på to nye sanger vi ville lære dem. Ingen av oss kan spille piano eller gitar, så det er litt vanskelig med akkompagnement. Derfor har vi gått til innkjøp en karaokeversjon med barnesanger. Det ble full klaff! Barna sang av full hals med CD som komp og koste seg virkelig.

Etter andakten lagde vi snurr-opp-båter. Kjempemoro å lære barna noe de sannsynligvis aldri har gjort før. Spikring og saging er ikke et japanske barn driver mest med, tror jeg. Jeg må nok innrømme at jeg faller i samme kategori selv, men jeg klarte meg i hvert fall godt nok til å hjelpe barna med det de ikke klarte selv.

Tezukayama Gospel
Gospelgruppen startet i går sitt femte år. Dirigent for to år siden, Henrik Guii-Larsen er for tiden på besøk her på Tezukayama, og det var moro å øve sanger med ham igjen. Et godt gjensyn for alle! Deltakerne i gospelen er færre nå enn da, vi var 8 på første øvelse, men det svingte godt likevel. La oss håpe at vi blir mange nok etter hvert, så folk kan føle at de er med i et stort kor!

Ingen kommentarer: