1. februar 2009

Direktesending for 90 år


Jeg har aldri følt at jeg har måtte gi avkall for noe særlig på grunn av tjenesten som misjonær i Japan. Det jeg går glipp av, synes jeg egentlig at jeg får tilbake på andre måter.

Men det å alltid være utenfor når slekt og venner samles, synes jeg kanskje er det vanskeligste. Når nevøer fyller år, når julen feires eller det er andre store feiringer er jeg stort sett ikke til stede.

I dag feirer mormor sin 90-årsdag på Valand Bedehus. Mormor betyr masse for meg, og jeg skulle gjerne ha vært der og feiret mormor i dag. Men jeg er ikke der. Eller, det vil si, jeg er der faktisk. For akkurat nå sitter jeg faktisk og ser levende bilder fra bedehuset på Valand. Onkel Åge gjør en hederlig innsats og skjenker kaffe til gjestene, ser jeg.

Festen ble startet med velkomst, deretter ble ordet gitt til meg, som er i Japan. Via mobilt bredbånd og Skype kunne jeg ha direktesendt tale for mormor. Webkameraet mitt var på storskjerm, og jeg så utover salen. Teknikken er utrolig! Jeg skulle gjerne ha vært fysisk til stede på festen. Men med denne teknikken føler jeg nesten at jeg har vært der!

I stedet for vanlige pakkepresanger har mormor bedt gjestene om en gave til NMS' misjon i Japan. Derfor var det ekstra hyggelig å kunne komme med en hilsen til de 56 gjestene i 90-årskalaset.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Takk for en stilig live overføring direkte på veggen på bedehuset :)

Anonym sa...

Heisann!

Jeg kom over bloggen din ved et tilfeldig søk på internett. :)

Jeg lurte på om det er vanskelig å få tak i mobilt bredbånd i Japan. Og da tenker jeg på den type ala det f.eks Telenor tilbyr hjemme i Norge, at man plugger en ting inn i USB-en på maskinen, og så har man nett hvor det er dekning for en fast sum i måneden.

Jeg skal nemlig til Osaka som utvekslingsstudent fra og med neste måned av, og vertsfamilien min har ikke internett. Derfor forhører jeg meg på nett om noen vet noe om akkurat dette med mobilt internett i Japan. :)

Vennlig Hilsen
Lisa Uggedal