16. oktober 2008

Elektroniske dippedutter
















Å komme ny til Japan innebærer at det er en del ting som må handles inn på nytt. Det er da man merker at teknologien kanskje har kommet litt lengre i Japan, men kanskje først og fremst at den er tilpasset andre behov enn nordmenn har.

Jeg skulle for eksempel ha ny mobiltelefon. Det var mange forskjellige modeller å velge mellom, og utrolig mye forskjellig man måtte tenke på. Jeg fant til slutt en jeg likte og trodde passet for min bruk. Som en kuriositet spurte jeg om det var TV på mobilen. - Selvfølgelig, var svaret. - Det er det på alle telefoner! Så nå kan jeg se TV nesten hvor som helst. Må likevel si at jeg sverger til stua.

Da jeg skulle handle vaskemaskin ble jeg spurt om jeg ville ha en med "badekarfunksjon". Jeg forstod ikke helt hva damen i butikken mente. Hva har badekar med vaskemaskin å gjøre?

Det handlet om å bruke vannet fra badekaret til å vaske klærne i. Det var et filter i maskinen som gjorde vannet rent. Gjenbruk av vann, altså. Sikkert veldig miljøvennlig, men for en inngrodd nordboer må jeg si at jeg ikke helt klarer venne meg til tanken. For selv om man allerede har vasket seg ren når man setter seg i badevannet, kan vannet virkelig bli helt rent?

For ordens skyld. Jeg bruker ikke badevannet til å vaske klærne i...

For å steke brød, kaker og pizza kjøpte jeg en kombinert mikrobølgeovn og stekeovn. Den kan komme helt opp i 320 grader. Hva man nå skal med det, hvis ikke brødene skal bli kullsvarte, da.

Men uansett er det jo praktisk med mikrobølgeovn og stekeovn i ett. Hvordan ovnen faktisk virker til f.eks. brødbaking vet jeg ikke. Nå begynner jeg å bli lei av toastloff, så jeg må snart prøve ut dette, for meg, nye vidunderet.

Snart er det tid for bilkjøp. Står nye oppdagelser for døren, eller er det noe som er som det pleier å være? Bortsett fra at rattet er på høyre side, da...

1 kommentar:

Åsmunds reise- og fotballblogg - og litt om fotofikling sa...

320 grader! Perfekt når du skal brenne sukker til karamel på Creme brûlle! Deilig.