19. september 2006

Respekt for de eldre

Gårsdagen var i Japan "respekt for de eldre"-dagen. Det vil si de som er over 70 år. Dagen er offentlig fridag, og er nok ment til å brukes til å besøke sine eldre slektninger. Kirken markerer også denne dagen.

På Tezukayama hadde vi i gudstjenesten på søndag utdeling av blomster til den ene over 70 som var til stede, samt at vi ba for de eldre i kirken og samfunnet for øvrig. Tezukayama kirke er, i motsetning til de fleste andre kirker, en ganske "ung" kirke. Bare 4 personer med tilknytning til kirken er over 70.

Jeg følte meg priviligert og glad som fikk anledning til å gå med blomsterhilsen til 2 av de som ikke kom til gudstjenesten. De så ut som spørsmålstegn da jeg stod på døren med blomstene, men gleden lyste også opp i ansiktene deres.

Det er sikkert litt ulikt hvordan folk føler å bli vist oppmerksomhet pga. alderen. Når man blir regnet med i gruppen "de eldre", så kan nok noen føle seg litt gamle. For min del er jeg glad for denne dagen. Fordi denne dagen gir meg anledning til å uttrykke både respekt for mennesker med mer livsvisdom enn jeg, og glede over å få være en del av deres fellesskap.

Ingen kommentarer: