3. oktober 2006

X-Tower, Japans høyeste boligblokk

I snart to år har jeg, på mine turer til kirkens hovedkontor på Bentencho, med stor interesse sett X-tower reise seg høyere og høyere. Nå er Japans høyeste boligblokk ferdig med 52 etasjer, den høyeste 200 meter over bakken.

Fra så stor høyde er det selvfølgelig kjempefin utsikt over byen, men det er også langt ned. Og jeg kan ikke fri meg fra tanken om at det må være svært ubehagelig å være i slike høyder ved større jordskjelv. Da blir det langt ned til bakken, som da heller ikke kan karakteriseres som trygg grunn.

Blokken ligger 100 meter fra nærmeste tog og t-banestasjon, så det er ikke tvil om at det er et attraktivt sted. Selv skulle jeg gjerne ha vært inne og sett. Det er nok det nærmeste jeg kommer til å komme inn der. For boligprisene er høye, akkurat som huset...

1 kommentar:

Anonym sa...

Hei der!
Nå har jeg sjekket bloggen til Rebekka, og så din! Fint at du er en moderne misjonær med blogg, og sånt! Synd at vi ikke fikk truffet hverandre i sommer, men sånn er livet.. Håper du koser deg! Spektakulært med det høye huset. Jeg syns egentlig du burde leie deg inn der, men forstår at det kan bli VEL luftig. Ha en fortsatt fin høst!
Elin Ann