8. oktober 2009

Melor i farta

Høsttid er også i Japan tiden for heftige værfenomener. I går kveld startet tyfonen Melor reisen gjennom Japan med en fart på femti kilometer i timen. Foreløpig er det ikke meldt om store skader.

Melor er den attende tyfonen i år. Navnesettingen skjer alfabetisk. Årets første tyfon får et navn på A, den andre B, osv. 

Tyfonen ble klassifisert som uvanlig sterk, og folk ble gjennom ulike medier og politipatruljer bedt om å holde seg borte fra elveløp, sjøkanten og tak. Hvert år er det dessverre mange som mister livet fordi de er nysgjerrige eller at de skal opp på taket for å redde antenner eller takstein. I bukta nedenfor har mange store skip søkt ly for været (se bildene). 

Foreløpig har jeg ikke hørt rapporter om store skader som følge av tyfonen. Statskanalen NHK  melder imidlertid at en person ble drept da han på motorsykkel kjørte inn i et veltet tre. Ellers har 38 personer blitt registrert skadet på grunn av tyfonen.  

Hjemme hos meg er imidlertid alt greit. Regnet slo hardt mot vinduene i natt. Det var på forhånd anslått ca. 250 mm nedbør det siste døgnet. Til sammenligning kom det ifløge yr.no totalt 225 mm. nedbør på Lindesnes fyr i august og september i år. Så da er det ikke så rart at jeg syntes det hørtes ut som om noen spylte med hageslangen mot vinduet mitt i natt.

Nå skinner sola, og varmen er tilbake. Temperaturen ligger stort sett på ca 25 grader for tiden. Da skal man ikke klage over dårlig vær av og til.

Tankene mine går heller til de tusener av mennesker som sliter etter både jordskjelv og tyfoner i Indonesia og Filipinene. Der ser vi hvordan ting kan gå når det går skikkelig galt. 

Nå kan jeg ikke annet enn å være takknemlig for at jeg er hel og uskadet og at ingenting ble ødelagt hos meg denne gangen.

Ingen kommentarer: