9. mars 2009

Moro med besøk

I dag fikk vi i NMS besøk fra hjemmeledelsen i Norge. Marit Hovde Syltebø, som sitter i NMS' landsstyre, og Åslaug Ihle Thingnæs, som er leder for evangelisering og menighetsbyggingsprogrammet i NMS, skal være med på det årlige misjonærmøtet og ha samtaler med kirkeledelsen i dagene som kommer.

Jeg fikk gleden av å ta imot de to gjestene. Det var to livlige og engasjerte kvinner som stilte mange spenennde og gode spørsmål og la merke til detaljer i det japanske liv som jeg ikke ser lenger. For eksempel at det er så mange strømledninger som henger over gatene, at mange av taksteinene er skinnende og blå og at det ikke er så lett å finne prisene på varene i butikken. 

Etter norsk brødlunsj hjemme spaserte vi til kirken og stranden før vi dro til et kjøpesenter i nærheten. Der har jeg vært veldig mange ganger. Men jeg har aldri lagt merke til at det er så mange klesbutikker for kvinner. Nå har jeg vært inne i halvparten av dem...! :)

Vi måtte selvsagt innom en el-butikk også. Der fant jeg "treningshestene". Noen apparater som skal hjelpe magetreningen og som ser ut som rodeohester. Noe av det morsomme med sånne apparater i disse butikkene er at det går an å prøve. Da jeg fant massasjestolene ble det et kvarter med oppmykning og utbanking av slitne kropper.

Der er moro med besøk! Da lærer jeg å kjenne både sted og land på nytt. Når det kommer nysgjerrige spørsmål om religion og samfunn som jeg ikke klarer å svare på får jeg fornyet inspirasjon til å finne ut mer.

Ingen kommentarer: