25. januar 2009

Et lite stykke Norge - i Japan!


Hvis du spør japanere hva de forbinder med Norge, vil "Saamon" og "Aurora", altså laks og nordlys være det det første de kommer på.

Etter kirken i dag drog jeg og noen fra Nankai menighet på sushibar. Det var rullebånds-sushi, en internasjonal sådan, med fisk fra mange forskjellige land. Flott dandert på små tallerkner blir de sendt rundt i restaranten på rullebåndet. Så er det bare å forsyne seg med det man synes ser godt ut.

Norsk laks var faktisk en av de mest profilerte i dag. Her var det Aurora-laks, laks med løk og majones, makrell, blekksprut, akkar og mange andre typer fisk jeg ikke vet navnet på. Det meste selvsagt rått.

Sushi er kanskje ikke min favoritt, men det er smakfullt og godt. Og det var faktisk jeg som foreslo at vi skulle dra på sushi-restaurant i dag! Japanerne jeg drar sammen med synes nok likevel jeg er litt feig som ikke smaker på alt mulig. Når bitene ser for klissete og rare ut, da bakker jeg ut. Jeg koser meg heller med det jeg vet jeg liker.

Norsk laks lekkert dandert. Og kjempegodt!

Kanskje noen som lurer på hva dette er?
Grønn te på bildet over. Miso-suppe med skjell under. Nydelig!

Og her er gjengen som var på tur:

1 kommentar:

OJM sa...

Hei.

Takk for sist! Flott at du er tilbake i Japan.

Vår sønn Joakim (19) skal til Tokyo sammen med 3 kamerater til sommeren. De har bestilt flybilettene!! Men ikke overnatting. Vet du om et godt og billig overnattingsalternativ i Tokyo? Har du en eller flere adresser?

Vennlig hilsen

Ole Johnny og Svanhild