3. april 2007

Valg

På søndag skal det være fylkestingsvalg og bystyrevalg mange steder i Japan. Vi merker det godt pga alle bilene som kjører rundt med svære høyttalere på taket. De snakker og snakker og ber folk stemme på dem. Og ut av vinduet hender med hvite hansker som vinker til forbipasserende. Valgkamp på japansk har en annen fasong enn den norske.

På grunn av språk, etc. er det begrenset hva jeg får med meg av hva de forskjellige kandidatene mener om ting og tang. Men at de har en stor og viktig jobb foran seg er det ingen tvil om. Selv i velstående Japan er det store sosiale utfordringer som ligger foran.

Jeg snakket for et års tid siden med et av bystyremedlemmene. Han arbeidet flittig for sosiale saker, men siden han ikke representerte noe parti hadde han vanskeligheter med å få gjennomslag. Som utlending og gjest i landet har jeg selvsagt ikke noen politiske preferanser. Men som kristen ser jeg det som en viktig oppgave å be om at landet får en politisk ledelse som også tar de sosiale utfordringene på alvor. Det håper jeg du også vil være med på.

Ingen kommentarer: