19. juni 2009

Risplanting


Det har vært et yrende liv på rismarkene de siste dagene. Forrige lørdag var åpenbart den store risplantingsdagen her i området. I japansk sammenheng må jeg kunne betraktes som en bygutt. jeg hadde omtrent ikke sett en ekte rismark før jeg kom hit. Det er derfor kjempemoro å se prosessen med risplantingen.

Gjennom hele vinteren har markene vært tørre og visne. For noen uker siden begynte de å horve dem, og deretter flatet de dem ut på en eller annen måte. Så hadde de vann i terassene noen dager før de plantet de små risplantene.

Nå er alle terassene fylt med vann, de etterfyller hele tiden, og det er så nydelig! Jeg legger inn en god del bilder, så kan dere se hvor vakkert dette faktisk kan være.




4 kommentarer:

onkel Håkon sa...

Hei.
Går ut fra at froskekvekkingen i området også er ganske intens med rismarkene så tett innpå.
Mvh. Håkon

Odd Bjarne Ellefsen sa...

Her er det full froskekonsert,ja. Artig og egentlig ganske fint å høre på:)

Anonym sa...

Flotte bilder og artig å lese Odd Bjarne! God sommer. Hisen Jan Inge som jobbet litt i Kawage for en 5 år siden

Bjørg B sa...

Åååhhhh - jeg lengter!!! Skulle så gjerne vært "hjemom" en tur igjen...